Hengelosestraat 583 7521 AG Enschede 053 4849 840

Laatste nieuws

Nieuwsbrief mei 2019

Een nieuwe service van TIB-advies voor ondernemers met personeel

Werkgevers, klein of groot, zijn vanuit de Arbeidsomstandighedenwet wettelijk verplicht een veilige werkomgeving te bieden aan hun werknemers.

U moet dan denken aan agressie, geweld, discriminatie, pesten/mobbing en (seksuele) intimidatie op de werkvloer die als ongewenst wordt ervaren. Het aanstellen van een gecertificeerde vertrouwens-persoon is een mogelijkheid om invulling te geven aan deze verplichting.

Met een keuze-abonnement willen wij werkgevers graag ontzorgen!

Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek met directie /HR /OR willen wij graag onderstaande keuzes met u bespreken.

Abonnement “Vertrouwenspersoon voor uw organisatie”

Basis-abonnement
Wilt u ervan verzekerd zijn dat er voor uw medewerkers altijd een gecertificeerde (CRP) en geregistreerde vertrouwenspersoon (LVV) beschikbaar is? Dat de eerste opvang is geregeld? Dan kunt u kiezen voor het basis-abonnement. De kosten bedragen €150,- per jaar.

Extra-abonnement
Naast het basis-abonnement kunt u rekenen op:

  • Telefonische bereikbaarheid voor uw medewerkers
  • Maximaal 5 gesprekken per jaar met melders op gewenste locatie
  • Jaarlijks 1 presentatie voor (nieuwe) medewerkers op gewenste locatie

De kosten voor dit extra-abonnement bedragen €750,- per jaar voor bedrijven tot 200 medewerkers.

Totaal-abonnement
Naast het basis- en extra-abonnement kennen we het totaalpakket.

  • Jaarlijks 1 presentatie voor leidinggevenden
  • Jaarlijks 1 keer aanwezig bij teamoverleg Directie/MT/OR
  • 5 extra gesprekken met melders
  • Ondersteuning bij het opstellen van beleid Ongewenste Omgangsvormen

De kosten voor dit totaal-abonnement bedragen €1.950,- per jaar voor bedrijven tot 200 medewerkers.

Voor bedrijven met meer dan 200 medewerkers stellen wij graag in overleg een maatwerk abonnement samen. Voor extra uren boven op genoemde abonnementen vragen wij een vergoeding van € 85,- per uur voor daadwerkelijk afgenomen dienstverlening en voor de rol van Vertrouwenspersoon Integriteit. Bijvoorbeeld extra gespreksvoering, voorlichting en advies aan medewerker(s), OR, MZR, directie en/of HR.Eventuele reiskosten worden separaat berekend. Alle genoemde bedragen zijn exclusief 21% BTW.

 

Werknemers verliezen wettelijke vakantiedagen per 1 juli 2019

Per 1 juli 2019 vervallen de wettelijke vakantiedagen die werknemers in 2018 hebben opgebouwd. Werkgevers doen er dus goed aan werknemers op tijd te wijzen op het vervallen van hun vakantiedagen.

Sinds 2012 geldt dat wettelijke vakantiedagen een half jaar na het jaar van opbouw vervallen. Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren vijf jaar na het jaar van opbouw. Neemt een werknemer vakantiedagen op, dan streept de werkgever de dagen af in volgorde van hun geldigheidsduur.

De vakantiedagen die als eerste hun geldigheid verliezen, boekt de werkgever ook als eerste af van het vakantietegoed. De opnamevolgorde ziet er nu als volgt uit…

  • Wettelijke vakantiedagen 2018: vervallen per 1 juli 2019
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2014: verjaren per 1 januari 2020
  • Wettelijke vakantiedagen 2019: vervallen per 1 juli 2020
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2015: verjaren per 1 januari 2021
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2016: verjaren per 1 januari 2022
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2017: verjaren per 1 januari 2023
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2018: verjaren per 1 januari 2024
  • Bovenwettelijke vakantiedagen 2019: verjaren per 1 januari 2025
 

Andere opname volgorde door onderlinge afspraken

Soms geldt er een andere opname volgorde. Zo kan in de cao of arbeidsovereenkomst zijn bepaald dat wettelijke vakantiedagen later vervallen dan een half jaar na het jaar van opbouw. Een vervroegde vervaltermijn is niét toegestaan. De opname volgorde kan ook veranderen als een werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest om wettelijke vakantiedagen op te nemen, bijvoorbeeld door ziekte of doordat de werkgever hem geen ruimte bood om met vakantie te gaan. Voor deze wettelijke vakantiedagen geldt dan de verjaringstermijn van vijf jaar. Verder mag een werkgever bovenwettelijke vakantiedagen tussentijds uitbetalen als dit is afgesproken in de cao of arbeidsovereenkomst. Ze vallen dan logischerwijs ook weg uit de opname volgorde.

Bron: HR-rendement

Overheid:”ook voor ZZP-er betaaltermijn facturen naar 30 dagen”

Ook zzp’ers moeten binnen 30 dagen hun facturen betaald krijgen, stelt staatssecretaris Mona Keijzer. Zij maakte woensdagmiddag bekend dat ze de betaaltermijn van facturen van grote bedrijven aan ondernemers in het mkb wettelijk terug wil dringen naar 30 dagen. Dat dit ook geldt voor zzp’ers, is door woordvoerders van EZK en MKB-Nederland bevestigd.

Zowel ZZP Nederland als Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) ondersteunt het initiatief van MKB-Nederland om betalingen binnen maximaal 30 dagen plaats te laten vinden. In een telefonische reactie zegt Maarten Post, voorzitter van ZZP Nederland, dat de maatregel ‘natuurlijk’ ook voor zelfstandigen zonder personeel gelden. “Een ZZP’er is ook een bedrijf, een eenmanszaak”, zegt Post “Deze werkenden willen ook op tijd betaald worden.”

Bron: de Ondernemer
 


Adviseur (Juridische) bedrijfszaken


Company Name         TIB-Advies
Location                      Enschede, Overijssel, Netherlands
Job description

Als adviseur (juridische) bedrijfszaken geef je advies aan de kleine tot middelgrote bedrijven. Het betreft een functie op semi-vrijwillige basis met een goede onkostenvergoeding voor de direct gewerkte uren. Het geeft je de kans om gebruik te maken van het netwerk van TIB-Advies en het team waarin veel kennis en ervaring aanwezig is. De tijdsbesteding zal gemiddeld 2 uur in de week zijn buiten de opdrachten die gedeclareerd kunnen worden. Opdrachten komen binnen via het netwerk van TIB-Advies maar je krijgt zelf ook volop de gelegenheid via het netwerk van TIB-Advies te acquireren.

Wat vragen wij:

  • Afgeronde HBO opleiding
  • Zelfstandig kunnen werken
  • Een empathisch vermogen
  • Ondernemingsgeest en communicatief sterk
  • Goede beheersing van de Nederlandse – en Engelse taal in woord en geschrift
  • Je bent behulpzaam en staat klaar vragen te beantwoorden van onze klanten


Wat bieden wij: 

  • Een leuke ontspannen maar ook interessante werkomgeving
  • Kans om zelf je portefeuille te kunnen opbouwen
  • Een agenda die je geheel naar eigen inzicht kunt indelen
  • Jaarlijks teamuitje met partner

Ben jij benieuwd naar wat TIB-Advies je te bieden heeft? Stuur dan snel je cv + korte motivatie naar g.bijvank@tib-advies. Bekijk onze website www.tib-advies.nl .
Mocht je vragen hebben, mail dan even je mobiele nummer, dan nemen wij contact met je op.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Back to top