Hengelosestraat 583 7521 AG Enschede 053 4849 840

Laatste nieuws

nieuwsbrief maart 2018

In de maartuitgave van de TIB-Advies nieuwsbrief aandacht voor de volgende punten.

– Onzekerheid wet DBA duurt nog minstens twee jaar.

– 2 soorten vouchers van de provincie voor MBK-ers beschikbaar voor inversteringsprojecten.

– Risico inventarisatie/evaluatie en actieplan verplicht voor elke ondernemer met personeel.

 

          Wet DBA blijft hoofdpijn geven.


De onrust onder opdrachtgevers en ZZP’ers over de Wet DBA blijft groot, ook nu het kabinet in het regeerakkoord plannen presenteerde ter vervanging van de omstreden wet.
Zo’n 60 procent van de hoogopgeleide ZZP’ers, veelal zelfstandig professionals (ZZP’ers) genoemd, is bezorgd over het feit dat de Wet DBA van kracht blijft tot het moment dat een vervangend plan ingaat. Vier op de vijf van deze ZZP’ers geeft hierbij als reden dat ze nog altijd onzekerheid, onduidelijkheid en onrust bij opdrachtgevers ervaren. Dit blijkt uit de Wet DBA Opiniemonitor van Head First, uitgevoerd in samenwerking met ONL voor Ondernemers en ZP Zaken onder 775 ZZP’ers.
Twee jaar wachten
Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid sprak onlangs de verwachting uit dat aanpassing van de Wet DBA waarschijnlijk nog twee jaar op zich laat wachten. Dit is voor zelfstandig professionals een onwerkbare situatie. Hans Biesheuvel van ONL voor Ondernemers reageert: “Onduidelijkheid omtrent de Wet DBA kost opdrachtgevers en zelfstandigen dagelijks bakken met geld.
( bron BC.nl)


Financieringsregeling voor MKB-ondernemingen

Wij willen u attenderen op de financieringsregeling voor MKB-ondernemingen.
Het zijn 2 vouchers die een bedrijf/onderneming eenmalig kan aanvragen voor de volgende activiteiten:
1. Voor ondersteuning bij het opstellen op het verbeteren van een investeringsplan voor een investeringsproject.
2. Voor ondersteuning bij het verkrijgen van financiering voor een investeringsproject.

Voor meer informatie over deze regeling: http://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@MJv/ondersteuning/
Voor eventuele vragen kunt u ook terecht bij de MKB-ondernemersadviseurs: Gerjan Bremmer: gerjan@ondernemendtwente.nl of 06-27342087
Nicoline van der Schaft: nicoline@ondernemendtwente.nl of 06-22442241
Indien u een voucher aanvraagt bij de provincie Overijssel en ook gehonoreerd krijgt , dan staat de Stichting TIB- advies voor u klaar om waar nodig te ondersteunen met uw plannen.

Risico-Inventarisatie en -Evaluatie en actieplan

Ondernemen is risico’s lopen                                                                                                 Een ondernemer loopt risico’s; dat weet u als geen ander. Het product waarin u investeert moet aanslaan, uw klanten moeten betalen, er moet niet ingebroken worden in uw bedrijf. Allemaal risico’s. Dat hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Zolang alles goed gaat, verdient u er met uw personeel een aardige boterham mee.

Kent u alle risico’s? Ook voor uw personeel en uw materieel?    Maar wat als er plotseling een ongeval met een machine gebeurt? Een medewerker gevaarlijke stoffen binnenkrijgt? Of als iemand uitvalt omdat hij of zij te zwaar werk heeft, of te veel? Dan staat de productie stil, of moet u het met een persoon minder doen. Daar komen nog de kosten van verzuim en mogelijke reparaties bij. Bovendien brengt het uw goede naam in gevaar. Kortom, behoorlijke risico’s!
Met een RI&E zet u deze risico’s op een rij. Zo kunt u ze gericht aanpakken! U heeft vast wel eens gehoord van een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, ofwel RI&E. Een RI&E is eigenlijk twee dingen: een LIJST met alle (veiligheids- en gezondheid) risico’s in uw bedrijf, en een PLAN voor het oplossen ervan. Met die twee kunt u de risico’s voor uw personeel en uw bedrijf terugdringen. Dus ook het financiële risico.

De RI&E is niet ingewikkeld,  maar WEL VERPLICHT voor iedere ondernemer met personeel!                                                                                                                      Ingewikkeld? Dat valt mee. U moet er gewoon even voor gaan zitten. Belangrijk is een RI&E wél. Zo belangrijk dat de overheid de RI&E via de Arbowet verplicht heeft gemaakt voor alle ondernemers met personeel: Inspectie SZW controleert hier dan ook op. De RI&E vormt als het ware het fundament van uw arbobeleid. Pas als u weet waar de risico’s liggen in uw bedrijf en wat het mogelijke effect van deze risico’s is, kunt u de juiste maatregelen nemen. Met behulp van de RI&E krijgt u voor uzelf scherp waar u mee aan de slag moet en op welke manier. Het plan van aanpak vertelt u welke stap de volgende is.

Opstellen van een RI&E                                                                                                          U kunt dat voor uw bedrijf gemakkelijk zelf doen.  Maar wij als Stichting TIB-advies kunnen u daarbij ook helpen om er voor te zorgen dat u uw zaak op orde heeft. Niet alleen omdat de overheid dit wil, maar natuurlijk vooral omdat u als werkgever niet wilt dat uw personeel iets overkomt.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Back to top