Hengelosestraat 583 7521 AG Enschede 053 4849 840

Laatste nieuws

Nieuwsbrief april 2019

Interim Management

Wij van de Stichting Twente in Business, kunnen jou helpen bij vervanging van een huidige of vorige manager en/of extra inzet voor een reorganisatie of herstel van je organisatie.

Er zijn verschillende redenen om een interim-manager aan te trekken. Bijvoorbeeld:

  • jouw huidige manager langdurige ziek, of op zwangerschapsverlof;
  • jouw huidige manager is vanwege een arbeidsconflict op non-actief gesteld;
  • je hebt nog geen geschikte opvolger gevonden;
  •  je wilt een onafhankelijke persoon inzetten om een grote organisatieverandering door te voeren;
  • je wilt het gewenste beleid laten uitvoeren;
  • het kan worden vereist door een externe instantie.

Je bedrijf verkopen in ZES stappen

Jouw bedrijf verkopen en overdragen aan een ander.
Dat is een zakelijke en een emotionele stap en verdiep je in wat er allemaal bij komt kijken. Stippel met de zes stappen je eigen route uit.

Wij van de Stichting Twente in Business hebben de nodige ervaring en helpen je graag in dit traject. Overigens ook als je een bedrijf wilt gaan aankopen.

1.   Aanleiding en oriëntatie

Je bedrijf verkopen. Heb je daarover al eens nagedacht? Bij bedrijfsverkoop komt veel kijken. De verkoop voorbereiden en rond maken is complex en kost tijd. Zet daarom voor jezelf op een rij waarom je zou verkopen, wanneer en hoe je het aanpakt. Hoe zit het met je inkomsten na de overdracht? Verkoop kan ook plotseling nodig zijn. Vanwege ziekte of een koper die zich onverwacht aandient. Ben je voorbereid op een noodscenario?

2. Voorbereiding

Je wilt echt verkopen. Dan maak je in deze stap het bedrijf verkoop klaar. Je waardeert het bedrijf en stelt de vraagprijs vast. Scherp je overdrachtsplan aan en vraag jezelf af of je bij het bedrijf betrokken wilt blijven en op welke manier. Bij overdracht binnen de familie of aan een personeelslid bereid je de ondernemer voor op zijn nieuwe rol. Bij verkoop aan derden stel je een informatiememorandum op.

 3. Een koper zoeken

In deze stap ga je op zoek naar een koper. Is er geen koper binnen de familie of het bedrijf? Dan zijn er andere manieren om een koper te vinden. Je accountant of brancheorganisatie kan je hierbij helpen. Er zijn ook databanken waarop je je bedrijf anoniem kunt aanbieden. Potentiële kopers ontvangen het informatiememorandum. Serieuze kandidaten krijgen uitgebreide informatie in een verkoopmemorandum.

4. Van contact naar contract

De verkoop van je bedrijf is in zicht. In deze fase ga je van ‘contact naar contract’. Je hebt contact met een serieuze koper. Die onderzoekt de gekregen informatie op juistheid. Je onderhandelt met de koper. Bijvoorbeeld over de voorwaarden van de overdracht en de prijs. Ook maak je afspraken over jouw eventuele betrokkenheid na de overdracht. Jullie leggen de afspraken vast in een intentieverklaring. Na het boekenonderzoek door de koper en eventuele heronderhandelingen, is er overeenstemming. Met de ondertekening van de koopovereenkomst is de verkoop definitief.

5. De overdracht

De overdracht is een formeel moment. De onderneming gaat over naar de nieuwe eigenaar. Je krijgt de koopsom betaald en past de inschrijving bij KVK aan. Je sluit je ondernemersboekhouding af en bereidt de laatste belastingaangiften als ondernemer voor.

6. Na de overdracht

De overdracht zit er op. Voor jou breekt een nieuwe levensfase aan. Misschien ben je ook na de overdracht nog betrokken bij het bedrijf. Als adviseur of omdat je een lening aan de koper hebt verstrekt. Maar je hebt ook meer vrije tijd en een nieuw huishoudboekje.

Bron: KVK

Met deze VIER tips kun je belastinggeld besparen

Het voorjaar staat voor veel ondernemers in het teken van de jaarlijkse belastingaangifte; en al helemaal nu 1 mei met rasse schreden dichterbij komt. Op die dag wil de fiscus de aangifte binnen hebben. Niemand betaalt graag meer belasting dan nodig. Maar hoe voorkom je onnodige kosten en vind je de weg in de soms ingewikkelde fiscale regelgeving?

  • Meewerkbeloning bij een eenmanszaak
Heb je een eenmanszaak en werkt je partner veel mee? Doet hij of zij voor jou ’s avonds bijvoorbeeld de boekhouding? Maak dan gebruik van de meewerkbeloning. De kosten voor deze beloning zijn aftrekbaar van de winst van jouw onderneming en belast bij je partner. Wanneer je partner geen andere inkomsten heeft en de meewerkbeloning is niet hoger dan € 6.500, dan hoeft er geen inkomstenbelasting betaald te worden. Denk er overigens aan dat je in dat geval wel een bedrag van circa € 400 moet betalen voor ZVW-premies.
  • BTW terugvragen op oninbare debiteuren: doe dit niet te laat
Het komt voor dat je klanten niet betalen. Als de factuur langer dan een jaar openstaat, kun je de BTW op die factuur terugvragen via de aangifte omzetbelasting. Wacht er niet te lang mee: de maximale termijn waarin je het geld kunt terugvragen is een jaar na het opeisbaar worden van de factuur.
  • Middeling
Soms gaat het goed, soms gaat het even wat minder met je onderneming. Dus het ene jaar betaal je meer belasting dan het andere jaar. Soms kan middeling van een drietal jaren een mooie besparing opleveren. Let op: je kunt een jaar maar één keer in een middeling betrekken, dus kijk goed of je 2015-2017 of juist 2016-2018 middelt. Of misschien toch 2017-2019.
  • Voorkom belastingrente
Doe tijdig aangifte voor de inkomstenbelasting en vraag in beginsel voor 1 mei uitstel aan bij de belastingdienst als het niet op tijd lukt. Maar let op: je moet wel 4 procent belastingrente betalen als je een aanslag krijgt na 1 juli 2019. Wanneer je het aan ziet komen dat je veel belasting na moet betalen, vraag dan gewoon een voorlopige aanslag aan. De belastingrente voor de vennootschapsbelasting is overigens 8 procent.
Bron: de ondernemer

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Back to top